
Airco verdamper auto
Auto Airco verdamper voor
Airco verdamper: nuttige informatie
De verdamper is een onderdeel van de airco waar het koelmiddel verdampt wordt. Tijdens het verdampen wordt de lucht behoorlijk afgekoeld. Door het proces van hittewisseling wordt ook het koelmiddel verhit. Dus moet het koelmiddel weer afgekoeld worden door de compressor en de condensor. Nadat het wegstroomt, stroomt het koelmiddel terug naar de verdamper. Als u kleine vloeistoflekkages vindt onder de auto, dan is een wegens uitgezette airco overhitte verdamper de reden hiervoor. Het gevolg is dan zweten. Als het koelmiddel lekt, dan is er sprake van een lekkage.
Als de verdamper misgaat, dan kan de lucht niet goed verkoeld worden. Als de airco geen temperature weergeeft of heel traag werkt, dan is er lekkage bij de verdamper. Voordat u het demonteert, moet u het koelmiddel gieten. Omdat er een druk van enkele bar ontstaat tijdens het afkoelen, kan het koelmiddel spuwen. Nadat u het koelmiddel ingiet, kunt u de verdamper vervangen. Helaas wordt de verdamper vaak in moeilijk bereikbare plekken geplaatst, zoals achter het dashboard.
Door de hoge kosten moet de vervanging van de verdamper in een speciale winkel gedaan worden. Er is een speciale vuleenheid nodig om de airco te legen en te vullen. In elk geval is het belangrijk om de bedrijfscapaciteit en de spanning te testen voor het monteren van het dashboard. Onze webwinkel biedt een groot assortiment van producten. Bij ons kunt u nokkenas, olietemperatuursensor, koppelingskabel, koelslangen, brandstoftank, kofferdeksels, brandstofpomp en veel anderen. In ons assortiment zijn er veel onderdelen voor verschillende automerken en modellen.
Hoe weet u dat er problemen met de verdamper van de airco
De externe conditie van het component kan helpen bepalen of het goed werkt. De vinnen moeten niet vervuild zijn, hoewel een dun laagje stof toegestaan is. Het is ook nodig om de afvoertube te controleren. Als de verdamper goed werkt, moet er ongeveer 1 liter gecondenseerd water water per uur afgevoerd worden, als het weer gunstig is.
Het afvoersysteem is niet breed (maar 1,5-2 mm) en daarom raakt het vaak verstopt. Het systeem moet extra goed gecontroleerd worden als het luchtfilter beschadigd is.
Daarbij is het nodig om de temperatuur te meten van de lucht die uit het component komt. Het moet tussen de 8–12 ° C zijn. Bij deze waarden fluctueert de temperatuur van de koelstof met tussen de 0-5 ° C.
Pathogene micro organismen kunnen groeien op de vinnen van de verdamper. Het is één van de meest gevaarlijke problemen die voor kunnen komen als u het component gebruikt. Als er een onplezierige geur is, of andere tekenen van problemen in de passagiersruimte, moet u meteen preventieve maatregelen nemen: maak de verdamper en de andere elementen van de airco schoon en behandel ze met chemische middelen.
De verdamper gaat gemiddeld vijf jaar mee. Incorrecte bediening van het luchtfilter en slechte weersomstandigheden kunnen sterke invloed hebben op deze termijn.
Dit zijn de symptomen dat er problemen zijn:
- hoge vochtigheidsgraad in de passagiersruimte;
- ramen raken zeer beslagen gedurende de rit;
- vieze geurtjes in de passagiersruimte terwijl de conditioner werkt;
- de temperatuur van de blazer kan niet aangepast worden.
Oorzaken van problemen met de verdamper
Eén van de meest voorkomende problemen met de verdamper is corrosie, en vaak komt dit door vervuiling van het aircosysteem. Vaak komen er dan op den duur gaten in het systeem, waardoor er hulp van professionals nodig is. Het binnenste oppervlak van de verdamper kan ook achteruit gaan door de binnendringing van water of invettingsmateriaal in de leidingen van het aircosysteem. Een excessieve hoeveelheid aan stof zorgt dat de leiding verstopt raakt, waardoor de koelstof minder goed zal werken.
De werking van het systeem hang sterk af van de werking van de andere elementen. Bijvoorbeeld, gebruik van vervuilde filters in de passagiersruimte zorgt voor problemen met de uitwisseling van hitte, waardoor de componenten van de airco uiteindelijk defect zullen raken. Het achteruitgaan van de ontvanger-verdamper heeft te maken met het vochtgehalte en slijtage van de compressor, zodat er corrosie en vervuiling ontstaat in de freon. Slangen van de verdamper kunnen bevriezen en scheuren door problemen met de werking van het ventiel voor het regelen van de temperatuur. Daarbij wordt niet alle koelvloeistof omgezet in gas. Defecten aan de blazer in de passagiersruimte kunnen dezelfde gevolgen hebben. Excessieve druk veroorzaakt door een hogere hoeveelheid freon dan normaal kan ook slecht zijn voor de verdamper.
Reparatie en vervanging van de verdamper van de airco
Vervuiling van de afvoerpijp en de vinnen van de verdamper komen het vaakst voor, en dit kan gerepareerd worden. Speciale middelen worden gebruikt om oppervlakten en de afvoer schoon te maken. Maar als de delen beschadigd zijn door mechanische effecten heeft reiniging geen zin. In dit geval moet het mechanisme helemaal uit elkaar worden gehaald. Speciaal apparatuur moet gebruikt worden als er werk met de freon gedaan moet worden gedurende de reparatie.